Terug naar blog
Na 21 jaar nemen Wim en Miranda afscheid bij Strictly People
Strictly People 25 april 2024

Na 21 jaar nemen Wim en Miranda afscheid bij Strictly People

Wim van den Nobelen is de oprichter van Strictly People. 21 jaar lang heeft hij zich samen met Miranda Jobse ingezet voor het bedrijf en heeft hij kunnen doen wat hij leuk vond: recruiten. Maar aan al het moois komt een eind. Strictly People is verkocht en valt nu officieel onder FITZ. In dit interview met Eva vertelt Wim waarom zij deze keuze hebben gemaakt. Ook blikken zij terug op de laatste twee decennia en kijken ze vooruit naar de toekomst. Want stilzitten, dat kunnen Wim en Miranda niet!

Wim, voordat we beginnen, kun je jezelf kort even voorstellen?
Tuurlijk, ik ben 54 jaar oud, getrouwd met Miranda en we hebben een samengesteld gezin met 4 kinderen. Ik zit al een aantal jaren in het vak, volgens mij al sinds voor jouw geboorte. Dat was in 1999, toch?

Klopt inderdaad, ja. Toen was jij al volop aan het werk!
Ja, gek als je er over nadenkt. Ik ben mijn carrière begonnen als beroepsmilitair, daarna in de horeca terecht gekomen en uiteindelijk opgeleid als financial. Ik ben al heel snel de consultancy ingegaan en uiteindelijk de recruitment-wereld ingerold. Vanaf 2003 vanuit mijn eigen bureau.

Neem ons eens mee terug in de tijd. Hoe is Strictly People, destijds Strictly Finance, 21 jaar geleden ontstaan?
Ik was destijds werkzaam bij een bedrijf en mij werd aangeboden om partner te worden. Ik vond mezelf hier toen nog te jong voor en ik besloot dat niet te doen. Het was daar ‘grow or go,’ dus ik moest toen weg. Toen dacht ik: ik kan wel weer naar een ander bureau gaan, maar waarom doe ik het niet gewoon zelf?

Ik had al eerder horecazaken gehad. Het ondernemen zit in mij. Dus de beslissing om zelf iets op te richten kwam niet volledig uit het niets. Toen begon ik in 2003 met Strictly Finance. Dat was al snel best druk in mijn eentje: klanten bellen, kandidaten bellen, het bedrijf opbouwen, et cetera. Dit was in de tijd toen alles nog via de krant en de telefoon ging, websites waren erg zeldzaam. ‘Old school’ werving en selectie, dus.

Vanaf deze kleine eenmanszaak kunnen we wel stellen dat Strictly People in de laatste twee decennia fors is gegroeid. Hoe merk jij zelf dat het bedrijf is veranderd door de jaren heen?
Ik vond automatiseringen en het optimaliseren van processen altijd al erg interessant en ik ben hier dus ook vroeg mee begonnen.  Aan het begin kreeg ik de cv’s nog per post binnen en had ik kasten vol losse papieren. Als we naar klanten gingen kregen we nog visitekaartjes; ik heb er nog steeds duizenden op zolder liggen. Ik vond gesprekken met klanten en kandidaten erg leuk: “wat wil iemand, wat denk ik dat iemand kan? Wat heeft de klanten te bieden en waar ligt de behoefte?” De rest eromheen vond ik gewoon minder leuk. Door de randzaken efficiënt op te zetten, scheelde dat mij tijd. Zo kon ik meer tijd besteden aan de zaken die wel mijn interesse hadden.

Toen we zijn gaan groeien kwamen ook salarisadministratie-rollen voorbij. Uiteindelijk kreeg ik een compagnon, Toine Rullens, een erg goede salarisadministrateur en hij stelde voor een payroll-tak op te zetten. Toen hadden we Strictly Finance en Strictly Payroll en zijn we gaan groeien. We deden toen HR, Payroll, Finance en IT.

Uiteindelijk waren we zo groot dat we wel focus aan moesten brengen. We wilden liever één ding heel goed doen, in plaats van meerdere dingen redelijk. Strictly Finance en Payroll zijn samengevoegd tot Strictly People. 8 jaar geleden hebben we besloten ons alleen te focussen op de salarisadministratie. Dit is in al die jaren de beste beslissing geweest die ik heb gemaakt.

In al die jaren is de markt natuurlijk ook veel veranderd. Wat voor impact heeft dit op het bedrijf gehad? 
De markt is gigantisch veranderd. Er zijn zoveel platformen bij gekomen, zoals LinkedIn en Indeed. Als je terugkijkt is dat wel een aardschok geweest voor de hele markt. De markt is nu simpelweg veel transparanter. In de beginperiode moest ik echt op zoek naar kandidaten. Nu zijn ze allemaal zichtbaar en moet je ze benaderen en het contact zien te leggen, maar het is niet meer zo dat je niet weet waar je moet zoeken.

Wat zijn de hoogtepunten voor jou geweest bij Strictly People?
Ik heb er meteen 3 die in me opkomen. De eerste is dat wij een track & trace hebben gebouwd voor kandidaten. Op dat moment was dit erg vernieuwend in de markt. De stagiaire die dat destijds bouwde is nu nog steeds werkzaam bij Strictly, als Senior Recruitment Marketeer. Dat is gaaf.

Ook ben ik trots op de Next Level Profiler, het assessment die wij inzetten om de competenties achter de taken van een salarisadministrateurs te kunnen toetsen. Ik ben van mening dat je niet alleen moet kijken naar diploma’s, maar ook naar vaardigheden. Dat doen wij al bij onze eigen mensen, maar willen we ook zo overbrengen naar klanten. Het vak van salarisadministratie is qua opleiding een ondergeschoven kindje, maar wat betreft vaardigheden wordt het vaak onderschat. In ons eigen gemaakte assessment is dat goed zichtbaar.

De derde is natuurlijk de Salarisprofessional van het Jaar. Daarmee hebben wij de salarisadministratie in de volledige breedte op de kaart gezet, dat vind ik zo gaaf. Ik heb dat ooit bedacht en heb iedereen best wel moeten overtuigen, maar uiteindelijk hebben we dit als team neergezet en daar ben ik zo trots op. Als je nu ziet hoe erg dat leeft, en hoeveel ziel en zaligheid erin wordt gelegd, is dat heel bijzonder. Dit is een event dat echt voor de salarisprofessional moet blijven.

In al die jaren heb ik gewoon kunnen doen wat ik leuk vind en het team kon dat ook. Daar zijn hele mooie dingen uitgekomen.

Doen wat je leuk vindt, dat is echt wel de rode draad door jouw verhaal. 
Ja, maar het is ook echt zo. En ik begrijp dat niet iedereen de mogelijkheid heeft dit te doen. Je moet wel de vrijheid en ruimte in je hoofd en portemonnee hebben om dit te doen, maar ik zou het iedereen gunnen.

Ik neem aan dat er in de laatste jaren ook wel dieptepunten of uitdagingen zijn geweest?
Soms zijn er uitdagingen geweest met personeel. Als mens heb je de neiging om negatieve ervaringen veel langer bij je te dragen dan de positieve. Dat is jammer. De momenten dat ik conflicten heb gehad met medewerkers zijn voor mij dieptepunten. Ik heb zoveel mensen in dienst gehad, maar toch zijn die ervaringen zaken die bij je blijven. Als ik nu naar het huidige team kijk vind ik het fantastisch om te zien hoeveel lol er samen wordt gemaakt. Daar word ik gelukkig van.

Wat ik hiervan geleerd heb is dat voornamelijk ondernemers bang zijn om dingen te delen, zoals cijfers, resultaten en doelstellingen. Maar wij delen in ons team alle positieve en negatieve aspecten samen. Zo hebben we het veto recht: als wij een nieuwe collega aannemen heeft iedereen het recht om zijn veto in te zetten. Dan gaat het gewoon niet door. Op het moment dat er dan iemand wordt aangenomen die niet blijkt te passen, heb je als ondernemer niet de schuld op je. We beslissen samen en delen samen de successen, maar ook de smart. Op teamniveau is dit voor elk bedrijf mogelijk.

Er zijn dus uitdagingen geweest, maar over het algemeen hoor ik vooral positieve verhalen. 
Dat is ook echt zo. Die uitdagingen gaan over 1% van de tijd. 99% was gewoon fantastisch.

En nu toch het besluit om Strictly People te verkopen. Hoe is dit gelopen? 
Tuurlijk is dit deels financieel. Als medewerker bouw je pensioen op, maar als ondernemer is dit toch anders. Rond mijn 55e wilde ik dat ik echt de vrijheid had om te kiezen: doorgaan, managers erbij halen om de bedrijfsvoering te regelen, of stoppen.

We hebben wat oriënterende gesprekken gehad om alle opties te overwegen. Na een aantal gesprekken met Quoratio, nu FITZ, voelde het gewoon ontzettend goed. Het was een grote stap voor onze organisatie om daarbij aan te sluiten. Dat wilde we doen.

Deze fase is net als met mijn kinderen: van de vier zijn er nu drie het huis uit. Die hebben we op de aarde gezet, opgevoed en van alles meegegeven en uiteindelijk moeten ze hun eigen leven gaan leiden. Ze zullen hun eigen vaardigheden gaan ontwikkelen. Nou, dit kind is nu ook 21 jaar en moet op eigen benen gaan staan.

Grappig, die vergelijking. Strictly People was dus ook wel echt jouw kindje?  
Zeker, naast de kinderen, de hond en de katten was dit ons achtste kind. Nu wij weg zijn, zie ik van buitenaf dat jullie echt een transitie ondergaan, dat is logisch. Ik wilde ook niet over mijn eigen graf regeren en heb al een aantal maanden geleden een stap teruggezet. In korte tijd zie ik dat het goed loopt. Er is structuur. Jullie zijn onderling met zijn allen zo ver. Daar word ik blij. Als het niet goed was gegaan had het wel pijn gedaan. Zoals gezegd is het wel mijn kindje.

Je blijft ook nog even betrokken bij Strictly People als adviseur. Hoe gaat die rol eruitzien? 
Dat moet echt nog vormkrijgen. Ik word nog vaak benaderd door mensen en voor velen ben ík nog Strictly People. Het kost tijd voordat dat verandert. De mensen die naar mij toe komen verwijs ik naar Amriesh, Koen of jou. Hoelang dat duurt weet ik niet. Ik zet iedereen door, vertel ze de situatie en dan bellen ze de volgende keer jullie gewoon.

Nu gaat Amriesh jouw rol als leidinggevende overnemen bij Strictly People. Was het voor jullie al snel duidelijk dat hij dit moest gaan doen? 
We wisten al meteen dat hij hier de uitgelezen persoon voor zou zijn als we de zaak ooit zouden verkopen. Hij is heel loyaal aan ons als mens, maar ook aan Strictly People. Hij is een echte verbinder en past goed in onze familiaire cultuur. Hij snapt de sector heel goed en is bekend met het werken in een corporate structuur. Hij neemt verantwoordelijkheid voor het team, maar kan ook meedenken in de bedrijfsvoering op een hoger niveau. Dat hadden wij niet en daar was Strictly People wel aan toe. Jochem en Edwin van FITZ waren het hier ook volmondig mee eens. Dat werd ook volledig geaccepteerd door het team. Het was de logische beslissing.

Nu hebben jullie zelf inmiddels alweer een nieuw bedrijf, FinCar! 
Ja, FinCar, jouw Financiële Carrière. Het is echt een low-profile boetiek voor vaste klanten. We zijn met een paar klanten bezig en willen klein blijven. Gewoon leuk bezig zijn. Hoeft niet zo groot te worden als Strictly People.

Dus dit is geen vrijbrief om jou nu plat te bellen met aanvragen? 
Nee, bel Eva dan maar ;)

Wil jij zelf nog iets kwijt, aan (oud-) klanten, medewerkers, kandidaten?
Bij Strictly People is het credo ‘Altijd een Goed Gevoel.’ Dit betekent niet dat het altijd goed moet gaan, maar dat we overtuigd zijn dat we alle problemen oplossen. Problemen zul je altijd tegenkomen, maar je moet met een goed gevoel met elkaar kunnen schakelen. En dus ook met een goed gevoel nee kunnen verkopen. Dan blijf je dicht bij jezelf.

Als je achter je eigen gevoel staat kun je elk conflict oplossen wat je tegenkomt. Dit is net als in liefdesrelaties: als je een goed gevoel hebt over je relatie en er gebeurt iets negatiefs, kun je dat samen oplossen. Dit kan niet als dat gevoel er niet is. Weet dat dus ook over Strictly People: ja, er moet wat verdiend worden, het blijft commercieel, maar als er problemen zijn dan worden die opgelost en staan ze voor je klaar.

Bedankt voor het gesprek Wim, en we wensen jou en Miranda heel veel succes met alle ontwikkelingen de komende tijd.

Algemeen

Lees verder

Populaire topics

Heb je al een account? Log hier in
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden en vacatures afstemmen op jouw interesses. Door op 'Accepteren' te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze Cookieverklaring.
Weigeren